Application of ChatGPT and Augmented Reality for Immersive English Language Learning – A Systematic Literature Review
Zastosowanie ChatGPT i rozszerzonej rzeczywistości AR w immersyjnej nauce języka angielskiego – przegląd literatury
nr katalogowy: 152999
10.15199/13.2025.2.4
Streszczenie
W artykule dokonano przeglądu integracji ChatGPT i rozszerzonej rzeczywistości (AR) w nauce języka angielskiego. Wykorzystano metodę systematycznego przeglądu literatury (SLR ) prowadzonego przez PRISMA. Analizując 24 badania (2021–2024), zidentyfikowano trendy badawcze, metodologie i praktyczne implikacje. Wyniki pokazują, że ChatGPT wzmacnia umiejętności językowe poprzez interakcje oparte na sztucznej inteligencji, podczas gdy AR tworzy wciągające doświadczenia edukacyjne. Badania zdominowane przez Indonezję, Chiny, USA i Bliski Wschód wykorzystują metody eksperymentalne, studium przypadku, metody mieszane i teoretyczne. Infrastruktura, obawy etyczne i dokładność sztucznej inteligencji pozostają wyzwaniami pomimo ich potencjału. Badanie podkreśla potrzebę ustrukturyzowanej implementacji, szkolenia nauczycieli i adaptacji kulturowej w celu optymalizacji synergii ChatGPT-AR w nauce języków. Ponadto przegląd podkreśla brak badań badających bezpośrednią integrację obu technologii, co pozostawia miejsce na przyszłe badania. Wypełnienie tych luk może doprowadzić do bardziej innowacyjnych i skutecznych strategii nauki języka angielskiego.
Abstract
This study systematically reviews the integration of ChatGPT and Augmented Reality (AR) in English language learning using the PRISMA-guided Systematic Literature Review (SLR ) approach. Analyzing 24 studies (2021–2024), it identifies research trends, methodologies, and practical implications. Findings show that ChatGPT enhances linguistic skills through AI-driven interactions, while AR creates immersive learning experiences. Research dominated by Indonesia, China, the U.S., and the Middle East employs experimental, case study, mixed-method, and theoretical approaches. Infrastructure, ethical concerns, and AI accuracy remain challenges despite their potential. The study emphasizes the need for structured implementation, educator training, and cultural adaptation to optimize ChatGPT-AR synergy in language learning. Additionally, it highlights the lack of studies exploring the direct integration of both technologies, leaving room for future research. Addressing these gaps could lead to more innovative and effective English learning strategies.
A. Rahman